VITAMIN C

|A| D| E| K| C| B1| B2| B3| B5| B6| B9| B12| Biotin| Cholin| Inositol| PABA|

Hvad er vitamin C?
Tilhører gruppen af vandopløselige vitaminer.

Behov
• Kroppen kan oplagre ca. 1,5 g C-vitamin.
• ADD: 60 mg til voksne. Børn:40-45 mg.
• Hvor der er specielle behov kan man indtage doser mellem 1-5 g i længere periode.

Virkning
• C-vitamin er vigtigt for kroppens forsvar.
• C-vitamin er med til hæve mængden af lymfocytter samt kroppens niveau af antioxidanten glutathion.
• C-vitamin har kraftig antioxidant virkning og kan måske forebygge cancer og modvirke alderdomsforandringer.
• C-vitamin kan hæve mængden af det gode kolesterol som modvirker at blodkarrene indsnævres af plak.
• Er et vigtigt vitamin for bindevævet. Det er vigtigt for knogler, tænder og brusk.
• C-vitamin modvirker hævelser og blødninger i tandkød, led, slimhinder og muskler. C-vitamin fremmer sårheling.
• Det styrker svage blodkar der let brister og giver blå mærker.
• C-vitamin giver bedre udnyttelse af jern i kosten.
• Det kan blokere for dannelsen af nitrosaminer som er potentiel kræftfremkaldende stoffer i mavetarmkanalen.
• Medvirker i syntesen af carnitin der en vigtig aminosyre i forbrænding og udnyttelse af fedtstoffer.
• C-vitamin forebygger skørbug.

Mangelsymptomer
• Mangel viser sig ofte ved lette psykiske symptomer som træthed og irritabilitet.
• Manglende appetit og hovedpine.
• Senere blå mærker ved små stød. Småblødninger i underhuden og sår der har svært ved at heles.
• Nedsat immunreaktioner.
• Hævelser og blødninger i tandkødet. Ved alvorlig mangel løsner tænderne sig og falder ud. • Hårsække på arme og ben kan blive stoppet til med hudskæl.
• I slutstadiet ved alvorlig C vitamin mangel ses skørbug.

Hvem har især brug for C-vitamin?
• Ved nedsatte immunreaktioner.
• Ved nedsat sædkvalitet.
• Ved mental træthed.
• Ved mange kroniske sygdomme.
• Folk der arbejder med skadelige stoffer. - Sportsudøvere.
• Ved alkoholdrikning og rygning. (Hvert cigaret stjæler 25 mg C-vitamin).
• Gravide og ammende.
• Folk der indtager medicin herunder antibiotika, smertestillende, p-piller og hormoner.
• Overvægtige.

Hvor findes C-vitamin?
Hyben, appelsiner, citroner, grapefrugter, persille, paprika, kartofler, guava, kiwi, løg, peberfrugter, solbær og jordbær.

Overdosering
C-vitamin virker irriterende på mavesækken og kan give tynd mave. Nogle mener, at det kan øge sandsynligheden for nyresten. Hvor der er magnesium og B6-vitamin reduceres denne risiko.

Klik her for at komme tilbage til Vitamin oversigten.

|A| D| E| K| C| B1| B2| B3| B5| B6| B9| B12| Biotin| Cholin| Inositol| PABA|

Bionordic kan på ingen måde drages til ansvar direkte eller indirekte for nogen handling, skade eller gene som følge af brug af de råd og oplysninger, der er tilgængelige på www.bionordic.dk.

Alle oplysninger og råd bringes som forfatteren har ønsket det, og der gives ingen garanti for indholdets korrekthed. Bionordic har copyright på alle tekster der findes på siden. Gengivelse og kopiering er forbudt.


© Copyright 2000 BioNordic® - All rights reserved