VITAMIN B9

|A| D| E| K| C| B1| B2| B3| B5| B6| B9| B12| Biotin| Cholin| Inositol| PABA|

Hvad er vitamin B9?
Det omtales både som B9, folinsyre, folacin og folat. Det er et vitamin der kan dannes af en sund tarmflora.

Behov
• Anbefalet daglige mængde er ca.200 mcg. (Mikrogram)
• Mindre er behovet for børn.
• Behovet er lidt højere for ammende, p-pille brugere, soldyrkere og ved ensidig kost.
• Folinsyre tages bedst sammen med andre vitaminer fra B-gruppen samt zink og magnesium.

Terapidosering: 400-1500 mcg. (Gravide 4-800 mcg)
Bør indtages i periode af individuel varighed.

Virkning
• Folinsyre indgår i mange metaboliske processer. Det er bl.a. nødvendig kroppens proteinomsætning.
• Er vigtigt for bloddannelsesprocessen.
• Er et vigtigt vitamin for at bevare hjernefunktionerne.
• Andre mener at folinsyres cellestimulerende virkning skal undgås ved cancer.
• Er nødvendig for celledannelsen og udvikling af fostret.
• Medvirker i dannelsen af serotonin og noradrenalin.
• Medvirker til produktion af mavesyre.

Kan måske være med til at beskytte mod cancer, da selv lokal mangel i visse cellers organer kan medføre større sårbarhed.

Kan mindske sårbarhed mod hjerte- og karsygdomme. Folinsyre beskytter mod homocystein, aminosyren, der ødelægger blodkarrene.

Mangelsymptomer
• Anæmi (megaloblastær anæmi), træthed, hukommelsessvigt, dårlig fostervækst.
• Fosterskader, urinsyreophobning, madlede, diarre og kvalme.
• Mangel kan give gråbrun pigmentering af huden, pigmenttab med lyse pletter, grå hår og hårtab.
• Forstyrret celledeling som rammer knoglemarvens produktion af røde og hvide blodlegemer.

Hvem har især brug for B9-vitamin?
• Til gravide og kvinder der planlægger graviditet.
• Mangel kan give anledning til fosterskader og misdannelser af nervesystemet som rygmarvsbrok.
• Ved hjertesygdomme.
• Sygdomme i fordøjelseskanalen.
• Celleforandringer i livmoderhalsen.
• Mentale forstyrrelser.
• Alkoholisme.
• Efter antibiotikakur.
• Urinsur-gigt og anden gigt.
• Problemer med tandkødet.

Hvor findes B9-vitamin?
• Ølgær, sojamel, lever, nødder, mungbønner samt spinat, hvide bønner, hyben.
• Abrikoser, græskarkerner, avocados, hvedekim, broccoli, rosenkål.
• Alkohol, forarbejdede fødevarer som hvidt sukker, hvidt mel mm hæmmer udnyttelsen.

Overdosering
Ikke noget specielt.

Klik her for at komme tilbage til Vitamin oversigten.

|A| D| E| K| C| B1| B2| B3| B5| B6| B9| B12| Biotin| Cholin| Inositol| PABA|

Bionordic kan på ingen måde drages til ansvar direkte eller indirekte for nogen handling, skade eller gene som følge af brug af de råd og oplysninger, der er tilgængelige på www.bionordic.dk.

Alle oplysninger og råd bringes som forfatteren har ønsket det, og der gives ingen garanti for indholdets korrekthed. Bionordic har copyright på alle tekster der findes på siden. Gengivelse og kopiering er forbudt.


© Copyright 2000 BioNordic® - All rights reserved