Zink
|Calcium| Magnesium| Fosfor| Jern| Jod| Zink| Kobber| Mangan| Krom| Molybdæn| Kobolt| Vanadium| Selen| Silicium| Fluor| Kalium| Natrium|

Hvad er Zink?
Zink findes i største koncentrationer i huden, årehinden i øjet, røde blodlegemer samt i prostata og testiklerne. I alt er der i kroppen mellem 1,5-3 g zink.

Zink er et af de mineraler som vi har svært ved at få tilstrækkeligt af, hvilket bl.a. skyldes fødevarer af dårlig kvalitet samt en daglig udskillelse på op til 2 gram. Der findes ingen mulighed for depotdannelse i kroppen.

Behov
ADD: 15-30 mg. (Børn 7 mg)
Rygere, vegetarer og børn i pubertet må gerne indtage lidt mere end ADD.

Ekstra tilskud: 30-60 mg. (Børn 10 mg)
Udnyttelse forbedres ved indtagelse af B6-vitamin, A-vitamin og flerumættede fedtsyrer.
Bedste optagelsestidspunkt er omkring kl. 20 uden for de store fibermåltider.

Kobber/zink forholdet bør være: 1:7. (Antagonister)

Virkning
• Indgår i mange enzymsystemer i kroppen.
• Zink er vigtigt for cellemembraner og cellernes arveanlæg.
• Vigtig for sårheling.
• Zink har betydning for vækst, kønsmodning og hormonbalance.

Zink er vigtig for optimal udnyttelse af A-vitamin, jern og omdannelse af fedtsyrer som linolsyre og gamma-linolensyre.

Mangelsymptomer
• Zinkmangel ses ikke ofte, men mange har lave zinkniveauer i kroppen.
• Zinkmangel kan opstå ved alkoholisme og for stor indtagelse af kalk eller kobber.
• Zinkmangel hæmmer væksten hos børn, giver hårtab, hudforandringer, dårligt syn i mørke.
• Langsom sårheling, nedsat smag og lugtesans og mental forvirring.
• Mangel kan øge optagelsen af visse tungmetaller.

Mangel kan også give forsinket kønsmodning, dårlig sædkvalitet, manglende appetit, træthed, depression, hormonelle forstyrrelser, potensproblemer, sterilitet, indlæringsproblemer og tendens til aldersbestemt hørenedsættelse.

Zinkmangel får thymuskirtlen til at skrumpe ind og resulterer i dårligere immunforsvar med svækkelse af T-celler og B-celler.

Hvem har især brug for Zink?
• Lidelser i hår, hud og negle.
• Neurologiske og muskulære problemer.
• Tarmproblemer med dårlig optagelse af maden.
• Alkoholisme.
• Skældende hudsygdomme.
• Akne.
• Ved sår.
• Ved diabetes.
• Sygdomme med relation til kønsorganer og frugtbarhed.
• Nedsat immunforsvar.
• Leversygdomme.
• Spiseforstyrrelser. (Anoreksi og bulimi)
• Ved nedbrydning af muskelvæv som ved sengeophold eller sygdom udskilles store mængder zink via nyrerne.
• Hvor der behandles medicinsk med glucokortikoider eller vanddrivende medicin.

Hvor findes Zink?
Gær, kød, fisk, skaldyr, lever, hvedekim, sojabønner, spinat, græskarkerner, solsikkefrø, bælgfrugter og æg. Optagelsen af zink er på ca. 20-30 % af indholdet i kosten.

Udnyttelsen hæmmes hvor der er meget jern og kobber. Ved tilstedeværelse af cadmium og andre tungmetaller. Fytinsyre hindrer kroppens evne til at optage zink, det samme gør plantefibre og store kalkdoser.

Overdosering
Zink er svær at overdosere, og det er ikke specielt giftig i store mængder. Det kan give diarre, lette fordøjelsesgener og kvalme. For meget zink vil skubbe kobberet ud. Suppler derfor med kobber ved stor zinkindtagelse.

Klik her for at komme tilbage til Vitamin oversigten.

|Calcium| Magnesium| Fosfor| Jern| Jod| Zink| Kobber| Mangan| Krom| Molybdæn| Kobolt| Vanadium| Selen| Silicium| Fluor| Kalium| Natrium|

Bionordic kan på ingen måde drages til ansvar direkte eller indirekte for nogen handling, skade eller gene som følge af brug af de råd og oplysninger, der er tilgængelige på www.bionordic.dk.

Alle oplysninger og råd bringes som forfatteren har ønsket det, og der gives ingen garanti for indholdets korrekthed. Bionordic har copyright på alle tekster der findes på siden. Gengivelse og kopiering er forbudt.


© Copyright 2000 BioNordic® - All rights reserved