Selen
|Calcium| Magnesium| Fosfor| Jern| Jod| Zink| Kobber| Mangan| Krom| Molybdæn| Kobolt| Vanadium| Selen| Silicium| Fluor| Kalium| Natrium|

Hvad er Selen?
Selen er tilstede i alle kroppens celler. Man vurderer, at der i kroppen er 10-15 mg som især findes i muskler lever og nyrer.

Behov
ADD:100-200 mcg. (Børn 15 mcg)
Indtagelsen må gerne være lidt større ved dårlige levevaner. (Dårlig kost, kaffe, tobak og alkohol)

Ekstra tilskud:200-300 mcg (Børn 20 mcg)

Optagelsen øges ved tilstedeværelse af C-, og E-vitamin.
Bedste optagelsestidspunkt er før eller efter morgenmåltid.

Virkning
• Selen er en vigtig antioxidant der bør tages sammen E-vitamin.
• Selen beskytter cellemembranerne mod iltningsskader.
• Selen kan beskytte kroppen imod tungmetaller. (Kviksølv og cadmium)
• Det beskytter mod mange former for cellegifte.
• Selen medvirker til afgiftning og regenerering af beskadiget lever.
• Selen er en del af nogle enzymer der danner visse skjoldbruskkirtel-hormoner.
• Stimulerer immunforsvaret.
• Regulerer vævshormoner.

Mangelsymptomer
Det er ikke tit, at man ser deciderede mangelsymptomer. For lav tilførsel af selen synes at have en vis sammenhæng med kræft og hjertekarsygdomme.

Hvem har især brug for Selen?
• Hjertesygdomme. Til forebyggelse og helbredelse.
• Cancerforebyggelse.
• Ved astma/allergi/overfølsomhed fordi det virker på prostaglandinsyntesen.
• Kviksølvsbelastning.

Med alderen bliver kroppens selendepoter mindre. Man har fundet ud af at selenniveauet falder med 7 % efter 60 års alderen, og med 24 % efter 75 års alderen.

Selenmangel forekommer ofte hos alkoholikere og kan være medudviklende til de organskader som ses i lever og bugspytkirtel.

Hvor findes Selen?
• Fisk (makrel, rejer, hummer, tun, østers), paranødder, kød, hvidløg, fuldkornsprodukter.
• Sojabønner, sesamfrø, solsikkefrø, kokosmel mælkeprodukter og naturris.
• Af den mængde selen vi spiser optager vi 40-70%.
• Optagelsen hæmmes af forarbejdede/raffinerede fødevarer.

Overdosering
Overdosering kan medføre hårtab, diarre, kvalme, metalsmag og deforme fingernegle.

Klik her for at komme tilbage til Vitamin oversigten.

|Calcium| Magnesium| Fosfor| Jern| Jod| Zink| Kobber| Mangan| Krom| Molybdæn| Kobolt| Vanadium| Selen| Silicium| Fluor| Kalium| Natrium|

Bionordic kan på ingen måde drages til ansvar direkte eller indirekte for nogen handling, skade eller gene som følge af brug af de råd og oplysninger, der er tilgængelige på www.bionordic.dk.

Alle oplysninger og råd bringes som forfatteren har ønsket det, og der gives ingen garanti for indholdets korrekthed. Bionordic har copyright på alle tekster der findes på siden. Gengivelse og kopiering er forbudt.


© Copyright 2000 BioNordic® - All rights reserved