Magnesium
|Calcium| Magnesium| Fosfor| Jern| Jod| Zink| Kobber| Mangan| Krom| Molybdæn| Kobolt| Vanadium| Selen| Silicium| Fluor| Kalium| Natrium|

Hvad er Magnesium?
Der er i alt 25-40 g magnesium i kroppen, hvoraf den overvejende del findes i knogler og tænder.

Behov
• ADT: 300-500 mg.
• Ekstra tilskud: 800-1000 mg.
• Magnesium er mere virksom sammen med calcium. Det ideelle forhold sammen med mellem magnesium og calcium er: 1:2.

Virkning
• Magnesium er efter kalium det vigtigste mineral inde i cellen, her indgår det i en række stofskiftereaktioner.
• Det er primært cellernes energifabrikker mitokondrier der skades, hvis der mangler magnesium.
• Magnesium er vigtig for hjertefunktion m.h.t. kramper i hjertekranspulsårer og hjerterytme.
• Det indgår i alle energiskabende enzymprocesser.
• Magnesium har antioxidant virkning.
• Det har betydning for immunsystemets funktion. Mængden af immunglobuliner falder betydeligt ved magnesiummangel.
• Det indgår i omsætningen af lecitin.
• Det virker inaktiverende på leverens egen kolesterolproduktion.
• Magnesium har betydning for nervesystemets funktion.
• Magnesium øger østrogens virkning.
• Det tilhører de basedannende mineraler.

Mangelsymptomer
• Hvis magnesium mangler kommer det først til muskelkramper eller spændinger.
• Appetitløshed, muskelforstyrrelser, rysteture, svimmelhed og psykiske reaktioner, træthed, nervøsitet.
• Hjertebesvær, hjerterytmeforstyrrelser, kolesterolproblemer og forhøjet blodtryk kan ses ved magnesiummangel.

Hvem har især brug for Magnesium?
• Man bør ikke tage tilskud, hvis man lider af nyreproblemer og alvorlig hjertesygdom.
• Ved kraftig fysisk aktivitet.
• Hjerterytmeforstyrrelser.
• Hyperaktivitet.
• Nyresten, ledsmerter.
• PMS (Sammen med B6-vitamin og kæmpenatlysolie).
• Epilepsi.
• Sygdomme i lever og bugspytkirtel.
• Ved gravide er der ofte mangel grundet stor mælkeindtagelse, hvorved balancen med calcium forskydes.
• Ved svangerskabsforgiftning har magnesium en blodtrykssænkende effekt.
• Ved øget udskillelse over nyrerne som ved indtagelse af vandrivende medicin eller ved diarre.
• Ved hormonelle forstyrrelser som forhøjet stofskifte.
• Knogleskørhed.
• Det bedste optagelsestidspunkt er før sengetid. Det optages bedst sammen med zink og B6-vitamin.

Hvor findes Magnesium?
• Hvedeklid, grønne grønsager, rosenkål, rødbeder, gulerødder, mandler, jordnødder, paranødder, valnødder.
• kokosnødder, hørfrø, rosiner, grapefrugter, kartofler, fisk, kød, spinat, tangmel, sojabønner og hvedekim.
• Alkohol, kaffe, te og salt reducerer optagelsen.
• Stærk kogning og stegning fjerner magnesium fra kosten.

Overdosering
• Ved nedsat nyrefunktion kan det udløse forgiftningssymptomer.
• Lettere overdosering kan give diarre, varmefornemmelse, rødblussende hud, muskelsvaghed, langsomme hjerteslag og blodtryksfald.

Klik her for at komme tilbage til Vitamin oversigten.

|Calcium| Magnesium| Fosfor| Jern| Jod| Zink| Kobber| Mangan| Krom| Molybdæn| Kobolt| Vanadium| Selen| Silicium| Fluor| Kalium| Natrium|

Bionordic kan på ingen måde drages til ansvar direkte eller indirekte for nogen handling, skade eller gene som følge af brug af de råd og oplysninger, der er tilgængelige på www.bionordic.dk.

Alle oplysninger og råd bringes som forfatteren har ønsket det, og der gives ingen garanti for indholdets korrekthed. Bionordic har copyright på alle tekster der findes på siden. Gengivelse og kopiering er forbudt.


© Copyright 2000 BioNordic® - All rights reserved