Krom
|Calcium| Magnesium| Fosfor| Jern| Jod| Zink| Kobber| Mangan| Krom| Molybdæn| Kobolt| Vanadium| Selen| Silicium| Fluor| Kalium| Natrium|

Behov
ADT:50-130 mcg. (Børn 50 mcg)
Ekstra tilskud:150-200 mcg (Børn 60-80 mcg)

Optagelsen er vanskelig og kun ca. 1 % optages gennem tarmen.
Ved brug af organisk krompomplex f.eks. gennem ølgær kan optagelsen øges med helt op til 10-20 %.
Bedste optagelsestidspunkt er omkring morgenmåltid eller aften-spisetid.

Det bedste er krompikolinat eller niacinbundet krom.

Virkning
• Krom har betydning for kulhydrat-, fedt- og proteinomsætningen.
• Når blodsukkeret stiger øges også blodets indhold af krom.
• Ved indtagelse af mange raffinerede varer øges kromudskillelsen.
• Det påvirker øjenlinsens og hornhindens tilstand.

Mangelsymptomer
• Krommangel viser sig først efter lang tid, idet kromniveauet falder gradvist over en årrække.
• Ved mangel bliver man dårligere til at bearbejde sukker, idet insulinmolekylet fungerer dårligere.
• Øjnenes hornhinde kan blive mælkehvid.
• Åreforkalkning.
• Forringet sædkvalitet. Sædcellernes levetid formindskes.
• Nedsatte immunreaktioner. Krom styrker immunforsvaret ved at gøre insulin mere effektivt.
• Insulin bidrager til dannelse af T-lymfocytter og interferon.

Hvem har især brug for Krom?
• De fleste voksne har brug for krom, fordi en gennemsnitskost ikke dækker det daglige behov.
• Ved kraftig sukkerforbrænding. Ved kraftig trang til søde sager med blodsukkerproblemer til følge.
• Ved gammelmandssukkersyge.
• Kolesterolproblemer. Det enzym der bremser produktion af kolesterol indeholder krom.
• Ved øget risiko for åreforkalkning og blodpropper.

Hvor findes Krom?
• Krom findes i krydderier, ølgær, skaldyr, majsolie, tørrede frugter, fuldkornsprodukter.
• Kød, æggeblommer, hasselnød, mandel, valnød, hvide bønner, frisk abrikos og brændeælde.
• Alle raffinerede fødevarer indeholder meget lidt krom.
• Hvis man spiser meget sukkerholdig kost, har man brug endnu mere krom end normalt.

Overdosering
Kendes ikke.

Klik her for at komme tilbage til Vitamin oversigten.

|Calcium| Magnesium| Fosfor| Jern| Jod| Zink| Kobber| Mangan| Krom| Molybdæn| Kobolt| Vanadium| Selen| Silicium| Fluor| Kalium| Natrium|

Bionordic kan på ingen måde drages til ansvar direkte eller indirekte for nogen handling, skade eller gene som følge af brug af de råd og oplysninger, der er tilgængelige på www.bionordic.dk.

Alle oplysninger og råd bringes som forfatteren har ønsket det, og der gives ingen garanti for indholdets korrekthed. Bionordic har copyright på alle tekster der findes på siden. Gengivelse og kopiering er forbudt.


© Copyright 2000 BioNordic® - All rights reserved