Calcium
|Calcium| Magnesium| Fosfor| Jern| Jod| Zink| Kobber| Mangan| Krom| Molybdæn| Kobolt| Vanadium| Selen| Silicium| Fluor| Kalium| Natrium|

Hvad er Calcium?
Calcium er et af de mineraler som er hyppigst forekommende i kroppen. Næsten alt findes i knoglerne. Den sidste procent er opløst i blod og væv, hvor calcium indgår i forskellige reaktioner.

Behov
• ADT: 800-1000 mg.
• Ekstra tilskud:1500-2000 mg. (Børn 600-800 mg)
• Det bedste tilskud er calciumkarbonat eller calciumnitrat.
• Saltsyre i mavesækken er nødvendig for effektiv optagelse af calcium.

Det er kun ved kalkmangel at man skal tage en stor dosering, idet balancen mellem især calcium og magnesium bliver forskubbet. Det gælder også balancen mellem fosfor og calcium.

Ved for meget calcium bliver magnesium fortrængt ind i cellerne, hvor det påvirker mithocondrierne forbrændingsevne som bliver reduceret. Det giver frie radikaler idet der bliver celleilt tilovers, som ved underskud af antioxidanter kan være farlige.

Virkning
• Kalkbalancen i kroppen reguleres af biskjoldbruskkirtelhormonerne. (PTH=Parathyroidea Hormon)
• PTH øger D-vitamins aktivitet og dermed kalkoptagelsen.

Regulering af calcium:
• Tarmen optager calcium.
• Nyrerne udskiller calcium. God nyrefunktion er vigtig for at opretholde normal kalkbalance.
• Knoglerne deponerer calcium.

• Calcium er vigtig i forbindelsen mellem nerver og muskler. Calcium er vigtigt for musklernes kontraktionsevne.
• Det har betydning for cellemembran stabiliteten.
• Calcium er med til at sikre optagelse af B12-vitamin.
• Beskytter mod radioaktiv stråling.
• Med til at regulere hormonbalancen.
• Calcium er et basedannende mineral.

Mangelsymptomer
• Skøre knogler og tænder.

Hvem har især brug for Calcium?
• Østrogener reducerer den kalkmobiliserende effekt af PTH.
• Tænderne sidder i ujævne tandrækker.
• Sovende og prikkende fornemmelser i arme og ben.
• Folk med EKG forandringer. Impulsoverførslen kan blive langsommere ved kalkmangel.
• Calciumfattig kost og dårlige levevaner. (Kaffe, rygning, alkohol mm.)
• Nyresygdom hvor udskillelsen af calcium er øget.
• Diarre.
• Sukkersyge.

Efter klimakteriet hvor østrogenindholdet falder, sker der en kraftigere afkalkning. Calcium modvirker skøre knogler. Motion bevarer kalk i knoglerne samt forbedrer optagelsen af calcium.

Folk med dårlige tænder, flossede negle, hovedpine, allergi, søvnløshed, syrebase-ubalancer, kramper i benene og kraftige menstruationer.

Hvor findes Calcium?
• Mælk, ost, grønsager, grønkål, kål, spinat, yoghurt, sardiner, fisk, æg.
• Sesamfrø og mandler er de primære kilder til calcium.
• D-vitamin, proteiner, mælkesukker og magnesium fremmer optagelsen.

Hvidt sukker, slik, rå korn, grøntsager og fødeemner indeholdende oxalsyre som findes i rabarber og blomkål reducerer optagelsen.

Det samme gør forarbejdede fødevarer som junk-food, sodavand og animalsk protein vil forskyde forholdet mellem calcium og fosfor.

Overdosering
• Magnesium er nødvendig for normal kalkomsætning.
• Calcium:Magnesium forholdet bør være 2:1.
• Overdosering af calcium kan give mangel på magnesium.
• Balancen mellem fosfor og calcium skal helst være 1:1.

Klik her for at komme tilbage til Vitamin oversigten.

|Calcium| Magnesium| Fosfor| Jern| Jod| Zink| Kobber| Mangan| Krom| Molybdæn| Kobolt| Vanadium| Selen| Silicium| Fluor| Kalium| Natrium|

Bionordic kan på ingen måde drages til ansvar direkte eller indirekte for nogen handling, skade eller gene som følge af brug af de råd og oplysninger, der er tilgængelige på www.bionordic.dk.

Alle oplysninger og råd bringes som forfatteren har ønsket det, og der gives ingen garanti for indholdets korrekthed. Bionordic har copyright på alle tekster der findes på siden. Gengivelse og kopiering er forbudt.


© Copyright 2000 BioNordic® - All rights reserved